Ringer sin bank

9 responses to “Ringer sin bank”

  1. Alex Nyström says :

    Hej Christian,

    Nu ska du få lite kritik. Jag tycker inte din serie ”Vuxna Tomas” är något vidare. Varför? Tja, för det första är den inte rolig. Jag är medveten om att inte alla serier måste vara det, att det kan finnas andra syften bakom, men då ställer jag mig frågan: Vilka? Satiriska syften ser jag heller inga. Det är mer som om vi här har någon som kommenterar saker ”precis som de är” och hoppas att det ska bli roligt/underhållande/lärorikt. Det blir det inte. Att gå ut och konstatera att himlen är blå är just det … ett konstaterande.

    Det är svårt att säga något om din teckningsstil, eftersom den seriens grafik verkar rätt basal. Ritar du för hand eller använder du något grafikprogram? Anledningen att jag tar upp detta är för att en vältecknad serie ju ändå kan ha ett visst värde, men här hittar jag inte ens det.

    Det du har är en god grundidé som skulle kunna göras ännu bättre med bra manus och kanske ”roligare” teckningsstil, men framför allt bra manus. Man måste inte ha en knorr på allt man gör, men något mer än ”här betalar Tomas räkningar. Det är tråkigt och ger ångest.”

    Jag hoppas att du kan ta till dig av kritiken och inte tycker att jag är ett rövhål för att jag säger vad jag tycker. Du får gärna höra av dig om du tycker jag har varit orättvis, eller helt enkelt om du känner för det.

    Med vänlig hälsning
    Alexander Nyström

    • vuxnatomas says :

      Aloha.

      Det är sällan man får konstruktiv kritik på Internet på det här sättet, så det uppskattas att du har tagit dig tid att komma med input.

      Jag är medveten om att det är en sjukt smal idé, men det är lite det som är poängen också. Man kan nog se det hela som en typ av antihumor (Twitter-kontot https://twitter.com/AntiJokeCat är ett bra exempel) blandat med vardagsiakttagelser och ”I-landsproblem”. Dvs. det är egentligen ingenting som händer i serien, och det är lite det som är poängen – tror jag..

      Jag skapade Vuxna Tomas enbart för mitt egna nöjes skull och för att ha något att göra av mina söndagar när jag sitter halvseg framför datorn hela dagen. Självklart vill man, som den bekräftelsetorsk man är, få uppmärksamhet på det man gör och därför postar jag den både på Facebook och Twitter. Det har lett till att fler folk ser den och att både ris och ros har uttryckts.

      Vissa älskar Vuxna Tomas, andra ser inte poängen och en tredje grupp tycker att den är sjukt tråkig, fjantig och värdelös. Man kan inte tillfredsställa alla men det faktum att det finns de som verkligen gillar Tomas och återkommer till sidan, skickar vidare på Facebook och pratar med mig om det IRL gör att det hela, på något sätt, ändå har något underhållningsvärde – även om varje strip bara ”är just det… ett konstaterande”.

      När det kommer till teckningsstilen så är tanken att det ska efterlikna en förenklad barnbok där detaljerna är avskalade och enbart det viktigaste visas. Det beror dels på att jag vill behålla barnboksmentaliteten och dels för att jag i grund och botten är värdelös på att rita. Hela serien är handgjord i Photoshop med hjälp av lite former, frihandsritning och ”markera-fyll-markera lite till-fyll med annan färg” osv.

      Kort sagt: Det är en väldigt smal kategori som går många förbi (eller inte kommer fram till) men då det finns rätt många mainstream-anpassade och generiskt humoristiska ”nu ska ALLA skratta”-sidor på nätet så känns det nästan rätt bra att Vuxna Tomas inte faller alla i smaken.

      Men tack för din input!

      TL;DR: Vuxna Tomas är en sjukt smal idé, men det behövs det också.

      /C

      • Mia says :

        Hej, jag håller inte med Alex. Jag gillar Vuxna Tomas. Det är som med Seinfeld, inget händer, det uppenbara eller vardagliga konstateras och det är hög igenkänning för i stort sett alla även om man kanske helst inte vill erkänna det. Jag gillar det avskalade, främst i texterna. Illustrationerna förstärker det på ett bra sätt.
        Faller mig i smaken och jag tycker det gränsar till det geniala.
        Keep going Christian!
        Hälsningar
        Mia

      • Fredrik Adolvsson says :

        Jag skulle protestera mot att Vuxna Tomas lever i en smal kategori. Seinfeld är ett utmärkt exempel, men det går även att dra paralleller till exempelvis Mitch Hedberg eller varför inte Monty Python. Enkelhet, deadpan (har vi ett bra svenskt uttryck?) och skämt/sketcher som inte alltid har en poäng eller punchline. Och som passar mig utmärkt, precis min typ av humor.

        Vilket för all del inte betyder att jag jämställer alla dessa ifråga om kvalitet.

        Men jag gillar Vuxna Tomas.

  2. Recoil says :

    Det vore kul om du kunde testa att göra en något längre ”Vuxna Tomas” i kortfilmsformat, typ med berättarröst och stillbilder som sakta glider fram så att det känns som något från Bollebompa🙂

  3. lasarettskelett says :

    Hahaha. Denna är vansinnigt rolig!

  4. Melissa Nordström says :

    Jag håller inte med i Alex Nyströms kritik. Jag tycker Vuxna Tomas berör just eftersom han är så enkelt ritad och berättelsen är så enkel. Vuxna Tomas blir en schablon för dagens vuxna i samhället och gestaltar det pricksäkert. Det blir också en kritik mot dagens i-landsproblem som många upplever och får folk att skratta. Visst, alla kanske inte tilltalas av humorn, men smaken är som baken, helt olika.

  5. Marie W says :

    Jag tycker Vuxna Tomas är suverän, som en Max-bok för vuxna – eller nästan vuxna i alla fall. Skitbra!

  6. gealach says :

    Håller inte heller med, tycker att serien är jättekul och framför allt är igenkänningsfaktorn väldigt hög!

Kommentera

